fredag 22. oktober 2010

Vil for ordens skyld si at jeg mener vi må ha et barnevern men synes det bør bli en forandring i deres framgangsmåter.
Så kom jeg over en annonse i avisa og fant ut jeg ville dra på foredraget Thiis og Jorid Midlyng samt bv ansatte skulle holde på de 9 muser.
Der skulle de utale seg om hvorfor Trondheim brukte mere penger og hardere tiltak en andre byer som Oslo.
Det var veldig spennende og høre hva de hadde og si.
det kom fram at her i Trondheim brukte de mere tiltak i hjemmet før de tok over omsorgen. Det ble nevnt noe om at det hadde kanskje vært bedre og tatt barna mens de var små en når de var store og bøllete.
thiis hadde mange uttalelser og jeg må si jeg ble skremt av de erfaringer hun hadde.
 i knut.com kom det også et innlegg som var fra ei som hadde vært der.
legger det ut her fordi jeg syntes det var så bra, som jeg skulle skrevet ned alle punktene selv

Kom over et innlegg på http://www.knut.com/  som jeg ønsker og legge ut her
Hei!

Jeg bruker aktivt adresseavisens "Ordet fritt", og har nesten uten unntak fått godkjent mine innlegg av variert tema. Jeg merker meg at mine innlegg med kritikk av barnevernet ikke blir trykket, mistenker her at den som sitter med "knappen" for godkjenning har egeninterresse av å ikke trykke mitt innlegg av ukjent årsak, så jeg legger det derfor inn her. Grunnen for innlegget var at jeg deltok på et møte ang barnevern i Norge, hvor SP var initiativtaker. Her er innlegget: All ære til Venil K. Thiis, og SP! Sp fordi de var initiativtakere for møtet på "De ni muser" i går kveld, og Thiis fordi hun belyser skyggesiden ved barnevernets manglende kvalitet. Thiis viser til sterk kritikk fra FN`s parnepanel og rapport til Norge i 2005, hvor det kritiseres på det sterkeste den utstrakte bruken av fjening av barn fra biologiske foreldre/familie i Norge, og den manglende tilbakeføring ved midlertidige tiltak. Forskning viser også at langvarig adskillelse mellom biologiske foreldre og barn får mest trolig alvorlige konsekvenser. Jorid Midtlyng støttet denne teorien med at BV i Norge bør sette mere fokus på forskning. Synes det i adresseavisen i dag 29 Sept, var lite fokus på dette, og artikkelen var tydelig farget av reporter, og dermed lite objektiv. Jeg ble kvalm av å se BV ansattes urespekt og manglende empati ved å snakke nonstop og høyt når Thiis talte, og demonstrativt lot være å applaudere når sterke historier ble fortalt av ei søster og ei bestemor i salen, hvor barnevernet har gjort grove feil etter min mening. Synes her at BV viser med dette, den problemstillingen vi har i BV i dag, en arroganse og en motvijle til å se sakene fra flere sider, og innse feil. Innser man ikke feil, kan man heller ikke bli bedre. Det ble også tatt opp av politikerne, at det bør bevilges mere penger til familievern, psykiatri og at det her kan være snakk om misbruk av BV sine midler av de ansatte. Det kritiseres også at Norge ikke retter seg etter internasjonal forskning, men turer fra med egne retningslinjer. Det ble også tatt opp som et spørsmål, hvorfor det med letthet hentes ut spedbarn og mindre barn, mens tenåringer ikke blir hentet, selv om foreldre og politi med rette selv ber om det, noe vi også har sett i senere tid i adresseavisa. Det er på høy tid at BV i Norge får mindre oppgaver og innflytelse alene i vedtak om fjerning av barn.
 
En annen ting jeg også er opprørt over er at barnevernet er så lite kritisk til hvor de setter barna
sender noen linker her..

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar